Anjakan Paradigma

Just another WordPress.com weblog

# 015 : Trial yang huru-hara….

 

Semangat GMI

Semangat GMI

“Jangan engkau ingat remaja zaman sekarang teruk! Tetapi merekalah yang akan mencorak masa depan negara dan dunia” -Seorang Futuristik-

 

Trial – trial…. Hm.. Dah selesai, hanya tunggu keputusan yang menentukan aku dan rakan seperjuangan aku dalam kategori tertinggi,terbiasa,terendah dalam keputusan trial PMR dan PMR yang akan berlangsung sebulan setengah lagi. Huru-hara itu pasal peperiksaan, H1N1, Palestin dan ISA.

Peperiksaan baru ini memang susah sikit tetapi aku dapat jawab dengan berhempas-pulas di atas kertas peperiksaan. Tiap-tiap malam kat asrama mesti study,buat latihan (terutamanya Matematik, BM, BI dan Geografi) sambil mendengar lagu-lagu yang tengah ‘ngetop’ dalam MP4 kawan aku seperti; Alexa – Jangan Kau Lepas, Kangen Band – Kembali Pulang, Sixth Sense – Khatimah Cinta, Zee Avi – Kantoi, Hujan – Mencari Konklusi, Bunkface – Prom Queen dan tengok video klip Bunk Anthem oleh BUNKFACE!. Memang syok walaupun duduk terkurung dalam asrama namun teknologi seperti MP4,MP5,iPOD Apple dan telefon bimbit menyenangkan hati yang resah menghadapi trial PMR.

Teruskan membaca

Advertisements

Ogos 8, 2009 Posted by | Anjakan Paradigma, At-Tawarikh, Islam, Politik | , , , , , , | 2 Komen

# 014 : Lega?! Macam tak kena…

one..

“Lawan tetap lawan!” -DSAI-

Aku baru habis mendengar lagu Nikmat Sementara yang dimainkan oleh band anak muda tempatan iaitu band Statik. Macam biasa, lega yang kuharapkan dapat mengobat jiwa dan ragaku yang begitu berat pada hari Rabu hinggalah hari Jumaat. Dimana ketika itu, aku bersama rakan seperjuanganku menghadapi amarah Ujian Bulanan ke-2. Manakala aku juga menghadapi situasi yang memeningkan untuk sejenak kerana Mawar Khayalanku seolah-olah…. macam mana nak cakap yerk….

Pada 3 April 2009, selepas ujian Matematik, kawanku, Amir telah memberi aku kertas borang Soal Selidik mengenai PPSMI. Ramai yang menyokong tetapi ramai yang tidak menyokong. PPSMI merupakan pembelajaran dan penghayatan Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Acap kali, aku melihat soalan Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris merupakan soalan yang amat mudah (bukan nak koyok). Namun, ingatlah, suatu hari nanti kita akan kehilangan bahasa sendiri dalam mata pelajaran tersebut. Bukan dua subjek sahaja yang terlibat dalam PPSMI seperti diuarkan-uarkan oleh seorang ahli politik, tetapi 89 mata pelajaran yang terlibat dalam PPSMI. Banyakkan? Lu pikirlah sendiri..

Teruskan membaca

April 4, 2009 Posted by | Anjakan Paradigma, At-Tawarikh, Cinta?!, Islam, Muzik Baru Malaysia, Politik | , , , , , , | 1 Komen

# 013 : Jatuhnya Sebuah Empayar

Empayarku

Nabi Muhammad pernah berdoa : “Aku memohon kepada Tuhanku 3 perkara, dua permohonan diperkenankan tetapi satu permohonan lagi telah ditolak. Aku memohon kepada Tuhanku supaya umatku tidak dihapuskan (dari muka bumi) dan Dia menerimanya. Aku mohon umatku tidak mati kelaparan, Dia menerimanya. Aku memohon umatku tidak berselisih pendapat dan berpecah belah, tetapi Dia menolak” -Diriwayatkan Muslim-

21 Mac 2009..

Aku membaca kisah Khalid Al-Walid, seorang Saifullah yang bercita-cita syahid di pedang perang. Sampai muka surat ke 148, aku membaca hadis diatas. Nabi Muhammad pernah memohon kepada Allah suapaya tidak berpecah umatnya tetapi ditolak oleh Allah dan perkara tersebut berlaku pada hari ini.

Teruskan membaca

Mac 22, 2009 Posted by | Anjakan Paradigma, At-Tawarikh, Islam, Politik | , , , , , , | 3 Komen

# 012 : Bebas….

tentera Allah

“Kita semua perlu bebas daripada cengkaman zalim” -Seorang Sultan-

Kebebasan dan kemenangan adalah impian seluruh hidupan didunia ini terutamanya pembebasan diri daripada cengkaman kezaliman. Dunia hari ini menyaksikan tiada lagi sebarang penjajahan secara fizikal tetapi penjajahan secara minda sedang berlaku pada masa kini. Penjajahan secara minda atau dikenali sebagai ‘Kawalan Minda’ ataupun dalam Bahasa Arab dikenali sebagai ‘Ghazwul- Fikr’.

Penjajahan secara fizikal telah membuat fikiran seseorang tidak bebas melakukan apa saja. Manakala penjajahan secara minda boleh membuat minda seseorang dijajah oleh suatu pemikiran yang membuatkan seseorang itu tidak bebas kerana sudah terikat dengan pemikiran tersebut contohnya kapitalis,liberalis,komunis,pruralis dan lain-lain.

Teruskan membaca

Mac 21, 2009 Posted by | Anjakan Paradigma, At-Tawarikh, Islam, Politik | , , , , , | 2 Komen

# 007 : Ketuanan Rakyat

ketuanan rakyat

Pada abad ini,bukan lagi milik Barat kerana ia adalah abad Asia. Yakinlah orang Asia akan bangkit dengan gelombang Asia. – Presiden Indonesia,Susilo Bambang Yudhyono –

WALAUPUN ANDA TIDAK MEMINATI POLITIK,SILA BACA SEJENAK

8 MAC 2009

Tinggal di bandar Seremban ini telah memperlihatkan aku kepada pelbagai jenis manusia dan bangsa.Berbeza latar belakang,perangai dan karier.Sebagai seorang pelajar yang pergi ke kedai untuk membeli makanan,ramai pelanggan berbeza kaum telah aku jumpai.Mereka bagaikan tiada beza bagi aku,walaupun tidak mempunyai pertalian darah mahupun persamaan bangsa.

Daripada aku kecil lagi,aku sentiasa memandang mereka umpama saudara ku sendiri.Mereka mempunyai budaya2 yang unik.Tetapi,aku tidak dapat mengetahui mengapa perbezaan bangsa ini menjadi jurang yang amat besar,malah tiada usaha untuk merapatkan nya.Aku sering dimomok kan dengan semangat assabiah yang melampau.Aku dihadam dengan propaganda yang menyatakan bangsa lain ingin mengambil kesempatan ke atas bangsa sendiri.

Teruskan membaca

Mac 14, 2009 Posted by | Anjakan Paradigma, At-Tawarikh, Islam, Politik | , , , , , | 1 Komen

# 006 : Kebangkitan Islam

islam_background_61“Sesungguhnya Kami telah memberi kepadamu kemenangan yang nyata.” – Al-Fath : 1 –

Islam sebuah agama yang tercipta disebuah tanah yang gersang. Tidak seperti agama samawi lain yang terbina diatas bumi yang subur seperti di Palestin yang menjadi tapak asal penyebaran Kristian dan Yahudi (di Mesir juga tetapi setelah Nabi Musa dan Harun serta pengikutnya keluar ke Palestin diatas perintah Allah).Islam yang merupakan agama yang penyebarannya terpantas didunia oleh sebab dalam tempoh 1400 tahun,Islam sudah ada 1.7 billion penganutnya. Dengan kekayaan sejarah yang cukup untuk memenuhi segala ruang didunia ini,Islam juga mempunyai cerita disebalik kekayaan sejarahnya. Dari Sepanyol hinggalah Indonesia yang menyaksikan penyatuan empayar Islam yang cukup kuat dan hebat. Umaiyah hinggalah Uthmaniyyah mencipta sejarah empayar sendiri.

Teruskan membaca

Februari 28, 2009 Posted by | Anjakan Paradigma, At-Tawarikh, Islam, Politik | , , , , , , , | 3 Komen

#003 : Boikot…Jangan gebang!!

islam kene bersatuAdapun orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh,maka Allah akan menyempurnakan pahala mereka,dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang yang zalim.” -Surah Ali-Imran3:57-

Di restoran Bang Lan,aku membaca suratkhabar Berita Harian. Muka depan,cerita pasal situasi politik Perak. Naik benci aku dengar yang Umno mengatakan Pakatan Rakyat men’derhaka’ kepada raja. Bagi aku, MB Ir. Nizar Jamaluddin cuma mahu mengikut prosedur Sistem Raja Berpelembagaan. Aku buka lagi mukasurat demi mukasurat untuk cari cerita hangat sambil menunggu pesanan makanan aku iaitu Nasi Goreng Ayam yang berharga RM4.50.

“Masya-Allah! Semoga Allah menangkan pihak yang benar dan teraniaya! Jika benarlah barangan milik peribadi DatuK Seri Ir. Nizar digeledah,maka tolonglah beliau.”

Sampai pula kedalam ruangan “Dunia”,dimana Zionis Israel telah berjaya menundukkan pemerintahan Amerika yang dibawah pimpinan Obama. Mereka berkata Zionis tidak getir dengan Obama.Pilihanraya Israel akan bermula pada 10 Februari ini.Tzipi Lvini dikatakan menjadi pilihan rakyat Israel. Mereka tidak hairan dengan kutukan dunia malah mereka juga membelakangkan resolusi yang diluluskan oleh PBB.

Teruskan membaca

Februari 8, 2009 Posted by | Anjakan Paradigma, At-Tawarikh, Politik | , , , , , | Tinggalkan komen

#002 : Politik dan Kehidupan

islam_soldier_of_allah

Daripada Aisyah r.a,katanya, Rasulullah pernah bersabda dalam rumahnya dengan demikian:

“Ya Allah,barangsiapa yang menguasai sesuatu pemerintahan umatku,kemudian ia membuat kesengsaraan pada mereka,maka berikanlah kesengsaraan kepada orang itu sendiri,sedang barangsiapa yang menguasau sesuatu pemerintahan umatku,kemudian dia menunjukkan kasih-sayang kepada mereka,baik ucapan atau perbuatannya,maka kasih sayangilah orang itu (Riwayat Muslim)”

Politik. Memang tidak dapat dipisahkan daripada kehidupan Islam. Dalam Islam,politik dilihat sebagai kepentingan kerana politik merupakan perkara utama dalam sebuah pentadbiran. Malah,Rasulullah amat berat dalam bidang politik ketika penghijrahan Baginda bersama Abu Bakar ke Madinah dengan mempersaudarakan Muhaijirin dan Ansar sebagai satu umat Islam dan tiada diskriminasi.Selain itu Rasulullah juga membuat piagam bertulis pertama didunia iaitu Piagam Madinah untuk memastikan kestabilan politik di Madinah yang menyemaratakan hak kepada semua puak Arab,Yahudi dan lain-lain.

Keperibadian Rasulullah wajar dicontohi oleh ahli politik untuk jadikan tauladan kepada semua orang kerana ahli politik yang telah dilantik sebagai pemimpin bagi rakyat supaya rakyat percaya dan yakin dengan kepepimpinan ahli politik. Jika berlaku,penipuan dan pengkhianatan terhadap ahli politik,perlu bersabar dan berdoa kepada Allah kerana doa orang teraniaya senang termakbul. Yakinlah,pemerintahan yang bercirikan kebenaran pasti diterima orang.

Teruskan membaca

Februari 7, 2009 Posted by | Anjakan Paradigma, At-Tawarikh, Islam, Politik | 2 Komen

#001: Anjakan Paradigma

jadikan halangan sebagai pengukur kejayaan

“Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda,jiwa raga, pena (penulisan), dan lidah (dakwah). ”
– Sayyid Abul ‘Ala al- Maududi –

Pada petang 18 Januari 2009..Dalam perjalanan ke Musolla Al-Muttaqin dari kantin….

“Alamak,esok Obama nak angkat sumpah kat White House. Mesti dapat liputan penuh kat akhbar-akhbar utama dunia.”

Itulah kata-kata kawan aku yang begitu semangat melihat perubahan yang akan dibawa oleh Obama di Timur Tengah. Dia yakin Obama akan berdamai dengan pemimpin Republik Islam Iran iaitu,Ahmadinejad. Tetapi aku rasa ia tidak mungkin akan berlaku.

“Oyt,Fitrie! Kau rasa boleh ke Obama membawa perubahan dalam institusi pentadbiran Amerika?”

“Aku rasa tidak! Orang-orang macam itu cuma menanam tebu ditepi bibir sahaja. Mengikut pandangan akulah,Obama menang disebabkan pelobi Zionis menolongnya. Amerika merupakan sekutu kuat Zionis. Takkan Amerika nak tolong orang Islam dan menjadi serampang dua mata? Aku memang tak yakin dengan Amerika ini dalam segi politik mereka.”

Selepas leka berborak,Abang Aizad suruh aku hantar begnya ke tempat Form 5.Macam biasa. Baca Surah Al-Fath dan surah 3 Kul dan azan Maghrib berkumadang.

Teruskan membaca

Februari 6, 2009 Posted by | Anjakan Paradigma, At-Tawarikh, Islam, Politik | , , , , , , , | 1 Komen