Anjakan Paradigma

Just another WordPress.com weblog

# 009 : Tandas….


“Tiada orang kedua melihat sampah(kotor)” -Sebuah pepatah-

Tandas. Mula dicipta sekitar 4000 SM. Rekod penciptaan tandas terawal bermula di Rom. Kerajaan Rom amat peka tehadap kebersihan dan membuat kempen-kempen kesedaran. Kerajaan Rom telah membina tandas-tandas awam untuk digunakan awam. Sebagai buktinya, di Colleseum,Rom ada tandas terbuka di sana.

Tandas merupakan tempat manusia melepaskan tanggungjawab bahan kotoran yang terkandung dalam usus-usus sebelum ia keluar melalui anus. Tandas juga merupakan tempat yang kotor tapi perlu disucikan selepas menggunakannya tetapi negara ini segelintir rakyatnya tidak mempedulikan hal tandas.

Sudah maklum,Malaysia merupakan antara ‘top-10’ negara terkotor didunia. Jadi tandasnya juga mesti kotor. Adakah kesedaran sivik dikalangan rakyat Malaysia sudah tiada lagi? Inilah sikap masyarakat Malaysia yang bersikap sambil lewa. Keadaan di tandas awam Malaysia amat memalukan.

Suatu hari,saya dan kawan saya pergi ke tandas awam di sebuah tempat. Percuma pulak tuh. Saya dan kawan saya masuk dan…

“Mak aih,kotor gile tandas ni. Ni tandas ke atau tempat kumbahan najis?”

“Teruk gila. Kau tengok kat dinding ada tulisan-tulisan berunsur lucah! Teruk gila sivik kat negara kita nieyh.”

“Banjir pulak tuh.” “Dahlah,memang patut negara kita diiktiraf negara terkotor. Buat malu jerk!”

“Pam pun tak boleh gune! Apa ni?! “

Kesian,orang lain tak dapat guna tandas awam yang telah disediakan oleh pihak kerajaan.Sedih, sivik orang Malaysia masih ditahap yang amat memalukan.

Itu baru tandas awam. Kalaulah tandas rumah kota sekotor tandas awam, mesti jelek kerana tak reti jaga tandas persendirian. Saya berharap rakyat Malaysia peka terhadap kebersihan setempat.

Rakyat Malaysia mungkin dipandang tinggi dalam hal ekonomi,politik dan sukan. Kalau bab kebersihan awam,mesti Malaysia akan menghuni tangga tercorot. Saya bukan nak kutuk rakyat Malaysia,tapi memang kedudukan kebersihan awam Malaysia paling teruk didunia.

Saya berharap rakyat Malaysia menjadi rakyat yang bersih dan tidak melakukan kekotoran. Insya-Allah,ini akan berubah jika pemimpinnya menjadi bersih,adil dan tegas.

Advertisements

Mac 17, 2009 - Posted by | Anjakan Paradigma, Islam | , , ,

7 Komen »

  1. nk wat cmne lg,,
    prob toilet la yg plg kronik skali kt mesia,,
    aq sndri pon x tau nk wat cmne lg,,
    kt umah tau gne toilet leklok,,
    kalo toilet public,,
    mcm 100 thn x jmpe toilet,,
    mslh btol owg mesia,,

    Komen oleh fashe,, | Mac 17, 2009 | Balas

  2. hukhuk,,
    tandas mmg utk dijage..
    kalo x setan menapak dan wat kubu
    kalo kat asrama,tnds kotor,,,,
    setan mule arh wat kubu,,
    histeria mule arh dtg,,,
    arh………..
    kene panggil Haron Din,,,
    nieyh bukan men2 nyer komen

    Komen oleh sultanfitrie | Mac 17, 2009 | Balas

  3. Mana dia usahawan tandas. Inilah peluang untuk buktikan usaha kreatif bangsa kita.

    Nak buat tandas bergerak ke apa ke, buatlah. Janji tandas kita tidak lagi menjadi ejekan dan jemuhan lagi. Pihak berkuasa tempatan kena kuat kuasa peraturan.

    Mana-mana tandas tidak capai piawaian yang ditetapkan, tutup dan denda, macam dilakukan pada premis niaga.

    Komen oleh awangsoh | Mac 17, 2009 | Balas

  4. mcm tau je dik kat mana amik gamabrnie ::P

    Komen oleh along | Mac 17, 2009 | Balas

  5. Ada tandas tak reti jaga..

    Tak ada tandas, merungut..

    Ni la ke’UNIK”an rakyat Malaysia..

    Komen oleh Khairuddin | Mac 18, 2009 | Balas

  6. jap3..
    mcm knal je ayat “x de kesedaran sivik r kamu ny”..
    huhuhu

    Komen oleh dja | Mac 18, 2009 | Balas

  7. wei tandas ko cam ne

    Komen oleh ehmm | Julai 19, 2009 | Balas


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: